از امام رضا(ع) نقل شده که فرمودند، هر کس هنگام افطارش بگوید: «خداوندا، با توفیق تو برایت روزه گرفتیم و با دستور تو با روزیات افطار کردیم، پس آن را از ما بپذیر و ما را بیامرز، به راستی که تو خودت بسیار آمرزنده و بسیار مهربانی»، خداوند هر نقص و عیبی را که به خاطر گناهانش بر روزه او وارد شده، میآمرزد.
در دعای شصت و یکم کتاب «صحیفه رضویه جامعه» که به همت بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) منتشر شده، درباره دعای حضرت هنگام افطار آمده است:
امام رضا(ع) در هنگام افطار در دعایش میگفت: «اللّهم لکَ صُمنا بتوفیقک وعلی رِزقکَ اَفطَرنا بِاَمرک، فَتقبّلهُ مِنّا واغفر لنا، اِنّک اَنت الغَفورُ الرّحیم» غفرالله ما دخل علی صومه من النقصان بذنوبه.
این شبیه دعایی است که امیرالمؤمنان امام علی(ع) هنگام افطار زمزمه میفرمود: «بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ لَکَ صُمْنا وَعَلی رِزْقِکَ اَفْطَرْنا فَتَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ» خدایا برای تو روزه گرفتیم و با روزی تو افطار میکنیم پس از ما بپذیر که به راستی تو شنوا و دانایی.
نقل است هرگاه هلال ماه رمضان در آسمان خودنمایی می کرد، امام علیبن موسیالرضا(ع) رو به قبله میایستاد، دستان خود را به آسمان بلند میکرد و از خداوند میخواست آن را هلال مبارکی قرار دهد. ایشان در دعای خود توفیق روزهداری، سلامت جسم و اطاعات از پروردگار متعال را طلب میکرد.
عالم آل محمد(ص) درباره فلسفه روزه نیز فرمودهاند: « علت روزه از برای فهمیدن درد گرسنگی و تشنگی است تا بنده، ذلیل و متضرع و مأجور و صابر باشد و شدائد آخرت را درک کند، علاوه بر اینکه در روزه، امیال نفسانی شکسته شده و موعظهای هست برای امر آخرت و آگاهی از حال اهل فقر و تنگدستی در دنیا و آخرت.» (عیون اخبار الرضا(ع)، جلد دوم، صفحه ۱۷۸)